Kategorier
Ikke-kategoriseret

Sådan installeres og opsættes Google Tag Manager i WordPress

Google Tag Manager (GTM) er et kraftfuldt værktøj, der giver dig mulighed for at håndtere og implementere marketing- og tracking-tags på din hjemmeside uden krav om kodeændringer. Dette kan spare dig meget tid og gøre det nemmere at administrere dine analyser og marketingtags. I denne vejledning vil vi vise dig, hvordan du installerer og opsætter GTM på din WordPress-hjemmeside.

Trin 1: Opret en Google Tag Manager-konto

Det første trin til opsætning af GTM på din hjemmeside er at oprette en GTM-konto. Du kan gøre dette ved at gå til Google Tag Manager-websiden og klikke på knappen “Opret gratis konto”. Når du har oprettet din konto, bliver du dirigeret til din GTM-container, hvor alle dine tags administreres.

Trin 2: Opret en GTM-container

En container er en samling af tags, du vil bruge på din hjemmeside. For at oprette en ny container skal du klikke på “Opret container”-knappen. Derefter vil du blive bedt om at vælge typen af container, du vil oprette. For de fleste hjemmesider vil du vælge “Web” som containertype. Når du har valgt containertypen, vil du blive bedt om at give nogle grundlæggende oplysninger om din container, såsom dens navn og domænerne, hvor den skal bruges.

Trin 3: Installér GTM-koden på din hjemmeside

Når du har oprettet din container, vil du få tildelt en container-kodesnut, som du skal installere på din hjemmeside. Denne kodesnut skal installeres på hver side af din hjemmeside, hvor du vil bruge GTM. Den nemmeste måde at gøre dette på i WordPress er at bruge en plugin som GTM Kit.

Alternativt kan du også manuelt tilføje kodesnutten til din hjemmeside ved at indsætte den i header.php-filen i dit tema. Sørg for at indsætte kodesnutten straks efter åbningen af -tagget.

Trin 4: Konfiguration af dine tags

Med GTM installeret på dit websted, kan du nu begynde at konfigurere dine tags. For at gøre dette skal du gå til GTM-grænsefladen og vælge den container, du oprettede tidligere. Når du er i containeren, kan du klikke på knappen “Tilføj et nyt tag” for at oprette et nyt tag. Der er en række forskellige tags, som du kan bruge, herunder Google Analytics, AdWords og forskellige marketing-tags. Hvert tag vil have sine egne konfigurationsmuligheder, men de er relativt ligetil at konfigurere.

Trin 5: Publicer dine tags

Når du har konfigureret alle dine tags, kan du bruge GTM-grænsefladen til at forhåndsvise, hvordan de vil fungere på din hjemmeside. Du kan også bruge forhåndsvisningsfunktionen til at teste dine tags, før du offentliggør dem på din hjemmeside. Når du er sikker på, at alt fungerer som det skal, kan du offentliggøre dine tags ved at klikke på “Offentliggør”-knappen i GTM-grænsefladen.